Tendințele anului în industria vinului.

Deși trăim o perioadă incertă și cu mari provocări pentru industria vinului și ea afectată ca și industria HoReCa, totuși asistăm la o dezvoltare a ei. Anul 2021 ne-a arătat cât de determinați sunt oamenii din industrie și cât de bine știu să reacționeze în perioade de criză. Am văzut crame care și-au lansat magazine online, evenimente de degustare online, restaurante care livrează vinuri prin platformele de livrări, s-au organizat și câteva expoziții de vin. Dar cu ce ne întâmpină anul 2022, care sunt tendințele în această frumoasă industrie a vinului?

  1. Vinurile slab alcoolizate și vinurile fără alcool

Vinurile slab alcoolizate și vinurile fară alcool, demult nu mai sunt o noutate și au început să câștige teren. Conform estimărilor făcute de IWSR (International Wine and Spirit Competition), piața băuturilor slab alcoolizate și fără alcool va crește cu până la 35% până în anul 2023. Această creștere nu se referă doar la vinuri, dar și la bere și alte tipuri de băuturi, dar cu siguranță industria vinului va fi influiențată la fel de mult. Este reacția producătorilor la tendința de creștere a cererii pentru ”vinurile mai sănătoase”. În România acest trend abia se conturează, dar va prinde rapid amploare și cei din industria viniviticolă și HoReCa vor trebui să ofere aceste opțiuni consumatorilor.

  1. Vinurile organice, biodinamice, naturale și nefiltrate

În ultima perioadă aceste vinuri își câștigă din ce în ce mai mulți adepți, iar consumul lor din totalul vinurilor este în creștere. Li se alătură și o categorie, încă considerată exotică, de ”vinuri vegane”. Acum vinurile organice ocupă un procent infim de 2,75% din volumul total de vin consumat, dar conform estimărilor IWSR (International Wine and Spirit Competition), până în 2024 acesta va crește la 4%. Germania cu o cotă de piață de 23,9% și Franța cu 16,4%, vor rămâne lideri la acest capitol. În România doar 10% din crame produc vinuri BIO, dar asistăm la un trend în creștere. Deși sunt pe un trend de creștere, aceste vinuri vor rămâne în continuare de nișă.

  1. Vin la ”to go”

Vinul la ”to go” este un nou trend în industria restaurantelor din mai multe țări, dar, nu și în România. Să nu uităm însă că ne plac inovațiile și le consumăm foarte repede. S-ar putea să vedem unele wine baruri alăturându-se acestui trend și implimentând acest concept.

  1. Vânzarea vinului în online

O industrie care a apărut acum câțiva ani și a exploadat datorită pandemiei este vânzarea vinurilor online și livrate cu ajutorul platformelor de livrare. Este o strategie pe care au adoptat-o majoritatea wine barurilor, magazinelor specializate și chiar unele restaurante.

O altă direcție care va lua amploare vor fi site-urile cu subscripție pe bază de abonament, unde specialiștii, luând în considerare preferințele abonaților, vor face o selecție de vinuri și le vor livra în fiecare lună. Astfel, oferindu-le o experiență de a descoperi vinuri și crame noi, fără a petrece ore întregi în supermarket sau magazine de specialitate.

  1. Vinurile efervescente

În zona vinurilor efervescente observăm mai multe trenduri.

Revista ”Decanter” în previziunile sale despre consumul de spumante a scris că, consumatorii de acest tip de vin vor acorda mai multă atenție spumantelor produse în afara zonei Champagne. Mai ales că, prețul Șampaniei va crește în acest an, datorită deficitului creat în urma înghețurilor din luna aprilie 2021, care au afectat mult podgoriile din zona Champagne. Așa că, tot ce are bule – Cremant, Cava, Prosecco, Spumante – anul acesta, vor avea o cerere în creștere.

Se schimbă și obiceiurile consumatorului legat de această băutură efervescentă. Consumul unui pahar de spumant se transformă dintr-un obicei de seară în unul de dimineață. Spumantul nu mai este o bautură de ocazie specială, ci una de zi cu zi.

Un alt trend îl observăm la paharele din care se beau vinurile efervescente. În multe restaurante și baruri spumantul este deja servit în pahare tip Sauvignon Blanc. Dar, în modă revin și cupele vintage. Chiar dacă vinurile efervescente își pierd perlajul mai repede în acest tip de pahare, în curând vom observa multe locații care servesc spumantele în cupe.

  1. Vinul se va scumpi

Nu este o noutate tocmai plăcută, dar este o realitate, pe care deja o resimțim.

Dezastrele naturale, criza din lanțul de aprovizionare la nivel global, inflația, toate duc inevitabil la creșterea prețurilor în industrie. Multe crame deja au majorat prețurile și anul abia a început. Iar aceasta este o tendință generală, globală.

Prețurile crescute la vinuri, nu vor afecta drastic cantiatea de consum, dar modul în care consumatorii își aleg vinul. Dacă importurile din Italia sau Australia întârzie, sau din cauza logisticii au crescut prețurile vinului de import, consumatorul probabil se va orienta către vinurile locale. Nu se aplică și pentru România, unde 94% din producție este consumată intern, iar restul este export.

  1. Vinurile artizanale în cartea de vinuri din restaurante

De ceva vreme vedem că multe restaurante au realizat cât de important este ca lista de vinuri să fie în asociere cu specificul bucătăriei. Acest trend are din ce în ce mai mulți adepți, iar oaspeții restaurantelor caută acest tip de experiență gastronomică – ascoierea vinului la mâncare. Există o cerere în creștere pentru noi experiențe, de a descoperi crame și vinuri noi, artizanale. Acest trend iși va menține creșterea, iar vinurile locale vor câștiga mai mult teren în fața vinurilor de import.

  1. Enoturismul

Datorită incertitudinei și a restricțiilor din contextul pandemic, românii aleg din ce în ce mai mult să-și organizeze vacanțele în țară. În căutare de noi experiențe, turismul vitivinicol a luat amploare și continuă să crească, mai ales din dorința de a descoperi crame noi, podgorii și chiar de a vedea cum se produce vinul. Cramele investesc în spații de cazare, săli de prezentare și chiar restaurante.

În 2021 s-au anunțat cîteva proiecte care vin să dezvolte această industrie și care vor continua și în 2022. Un exemplu este Domaine Dumetrier, un proiect în valoare de 16,5 milioane de euro, care prevede construcția unei crame, hotel, restaurant și spa, care urmează sa fie finalizate la sfârșitul anului 2023.

  1. Se dă liber la Spritz

Predicțiile din lumea barului, spun că băuturile retro recâștigă publicul în acest an, iar pe acest val al cocktail-urilor clasice, pare că Shpritz-ul va fi vedeta. Consumatorii vor prefera cocktail-uri ușor de făcut în casă, iar șprițuiala a fost mereu o opțiune facilă.

Chiar și Martha Stewart, un trendsetter pentru gospodinele de pesete ocean, numește Shpritz-ul clasic, cocktailul anului 2022. Să vedem dacă românilor le mai place să stea la un șpriț.

P.S. Acest articol a fost scris pentru ediția cu numărul 50 a revistei Trends HRB